KAU TERCIPTA UNTUKKU
by tintin
Hari ini merupakan hari terakhir aku di sini.Jauh dari negara sendiri.Aku sudahpun mencapai cita-citaku dan kini aku telah mendapat pangkat tertinggi dlm bidang kedoktoran.Suasana hingar-bingar di lpgn trbg ini telah membuatkan kotak fikiranku melayang entah kemana.Hilai-tawa remaja yang sdg asyik bergurau itu telah mengingatkn zaman remaja aku 10 tahun yg lalu iaitu sewaktu aku berusia 17 tahun.Aku tersenyum sendiri tatkala teringatkan kenangan lalu.Sgt indah. Aku sgt merindui mereka.Teman-teman,keluarga dan tanah air yg tercinta.Aku sudah tidak sbr menanti hari esk utk bertemu mereka stlh hmpir 7 thn kami berpisah sejak aku ditawarkan utk menyambung pelajaran di perantauan.Jam di tgn sudah menunjukkan tepat pukul 12 tghmlm tetapi mataku sedikitpun tdk rasa mengantuk.Aku sgt bersyukur kerana sepanjang hidup di perantauan aku dpt jaga tata susila sbg seorg muslim wlaupn terpaksa menempuh pelbagai dugaan di negara orang.
Hubungan aku dan teman-teman diibaratkn seperti isi dgn kuku.Suka dan duka kami tempuh bersama.Angan-angan kami yg dahulunya selalu dianggap angan-angan Mat Jenin kini sudah menjadi realiti. Teringat pula satu ketika dulu,kami ada membuat satu perjanjian utk berkahwin sblm usia 29 thn.Kini,mereka semua sudah mempunyai keluarga sendiri.Ada juga yg sudah mempunyai ank.Aku pula tidak pernah berubah msih seperti dulu,tidak pndai utk bercinta.Apa pula yg ptt aku jwb jika disoal tntg ini.Kelakar juga jika diingatkn cinta monyet zaman remaja dahulu.Pantang ada masa terluang pasti mereka mengambil kesempatan utk ber'dating'.Ada juga psgn yg merahsiakn hubungan msing2 kerana takut diperli rakan2.Aku selalu ingat kata guru2 "masa sklh ni tak payah la nk bercinta2 nnti bila dh msuk universiti nnti lg rmai yg lg baik dan hensem-hensem kte bleh jmpa."Mgkin itulah yg membuatkn semangat aku berkobar-kobar utk menjejakkan kaki ke menara gading.
Lamunanku terhenti apabila telefon bimbit yg dr td senyap sunyi dlm genggamanku menjerit-jerit meminta utk dijwb.Tanpa sempat aku mengangkatnya,tiba-tiba terputus.Aku pun menekan-nekan butang telefonku utk mendptkn kepastian siapa yg cuba menelefonku td.
''AZMIN!!Kenapa dia muncul kembali stlh hampir 7 thn aku tak menerima khabar drnya."aku menyoal diriku.Sejak aku meninggalkn tnh air,satu berita pun tdk dikirimkn kpdku. Email,surat,pesanan dan panggilan dariku juga semuanya tidak dibalas selama aku disini.''Ah barangkali dia terslh tekan.''bisik hatiku yg bru terubat dr kekecewaan ini.Hidup aku selama 27 thn ini selalu dilanda kekecewaan terutama dlm soal cinta wlaupun aku tidak pernah bercinta dgn mana-mana insan pun di ats dunia ini.Sepanjang menetap di negara orang pun,tak ada seorang insan pun yg dpt buka pintu hatiku.Mak juga sudah mula risau akan keadaanku ini.''Apa nk jd ni,kwn-kwn semuanya dah kawin,dh beranak-pinak dh pon.Kamu ni nk jd andartu ke?"itulh antara perbualan antara aku dgn mak yg msih terngiang-ngiang di dlm kotak fikiranku sehingga kini.Ketika itu aku hnya tersenyum walaupun agk terkejut dgn pernyataan mak td.Biarlh apa org nk kata asalkn aku dpt apa yg aku nk skrg ni.Baru kini aku rasa pengorbanan aku sewaktu ingin menghadapi SPM dulu tak sia-sia.Inilah ganjarannya skrg.Aku dpt gembirakan keluarga dan yg pling pnting diri aku sndri.Aku juga dpt mengharumkn nama sklh,menggembirakn hati guru2 yg selama ini tlah mengajarku apabila aku dpt keputusan yg sgt cemerlang.
Hari aku dan rakan2 mengambil keputusan SPM merupakan hari yg pling gembira buat kami kerana kami semua mendpt keputusan yg sgt cemerlang.Kami sgt gembira kerana tidak mengecewakn guru2-guru sbb kami ini bukanlh pelajar yg bijak dan agk degil.Semua guru terkejut dan bangga melihat keputusan kami.Beberapa bulan slps keputusan keluar,kami semua membuat keputusan utk keluar bersama-sama stlh sekian lama tidak bertemu.Kami semua sepakat utk berkumpul di Taman Tasik Titiwangsa.Masing-masing tak mahu kalah apabila bercerita.Tetapi aku lbih bnyk mendgr drpd bercerita kerana aku berasa tidak selesa apabila dr td slh seorg drpd mereka asyik memandangku.Tiba-tiba dia menarik dan membawaku ke meja sblh.Hanya kami berdua, tetapi aku tidaklah memikirkn perkara buruk akn berlaku jadi aku ikutkn saja permintaannya.Aku tidak menyangka perkara seperti ini akn berlaku.Azmin telah meluahkn segala isi hatinya kpdku katika itu.Azmin yg juga teman sekelasku merupakan seorg jejaka tampan yg tlh menambat hatiku tetapi malangnya dia sudah berpunya ketika itu.Aku tidak kisah tetapi pada masa yg sama,aku juga masih memerhatikannya dr jauh dan hanya Tuhan sajalh yg tahu apa yg aku rasa kala itu.Semua ini aku rahsiakn kerana aku tak mahu persahabatan kami terjejas gara-gara perkara sekecil ini.Aku juga sedar siapa diriku ini,tidaklh memenuhi citarasa lelaki-lelaki di luar sana.Jadi tidak hairanlh mengapa sehingga kini aku msih belum berpunya.Tetapi ketika ini,aku tidak boleh menerima Azmin walaupn sbnrnya hati aku menyatakn yg sebaliknya.Beberapa minit kemudian,Hud dtg''Woi apa 'dating-dating' kat sini.Pesal buat muke sedih plak ni,org dtg sni nk enjoy la."Hud menarik kami menyertai mereka."Ish Hud ni kacau je,org tak abis meeting lg tu."Hilai-tawa mereka mengiringi gurauan Sya yg tak kelakar lgsg bg kami berdua.Sbnrnya mereka semua sudah tahu apa yg sbnrnya berlaku antara kami berdua sebebtar tadi,cuma aku saja yg tak tahu apa-apa dan mereka juga tahu yg selama ini aku ada menyimpan perasaan terhadap Azmin.Begitulah teman sejati. Susah dan senang sama-sama rasa.Sblm ini juga Azmin ada menceritakan niatnya kpd mereka dan semuanya menyokong Azmin.Pulang saja ke rumah,aku dimarahi oleh Sya, Hud,dan Za yg merupakn teman baikku sjak dulu lg.Aku pn ceritalh kpd mereka situasiku skrg ini.Lantas aku mengeluarkn sepucuk surat dr dlm laciku.Itulh surat tawaran utk aku menyambung pelajaran di Australia dan itulah impian aku dulu lg."2 mggu lg Fat kne pegi,sbb tu lh Fat buat mcm tu.Semua bnde jd terlalu cpt la."jelasku lg.Selesai membaca surat itu mereka menjerit kegembiraan dan terus mengucapkn tahniah kpdku.Mereka semua fhm akan keadaanku dan terus memberi sokongan kpdku.."Mungkin ni semua ada hikmah disebaliknya sape tau kn?"Za beri nasihat kpdku wlaupn selama ini aku yg selalu memberi nasihat yg sama kpdnya."Aah kn mane tau kau dpt jodoh dgn Mat Saleh plak kn.Mane la tau"Hud menyambung smbil memerli aku."Hud bab jodoh2 ni mmg pakar!"Sya menyakat Hud.Mereka tlah memenuhi hari-hari terakhir aku di tanah air ini dgn hilai-tawa dan gurau senda yg takkan pernah aku lupa. Aku bersyukur kerana dikurniakan sahabat,teman dan rakan yg baik seperti mereka.
Tibalh hari yg dinanti-nantikn,hari aku berlepas ke Australia.Mereka semua ada di lpgn trbg utk mengucapkn selamat jln buat kali terakhir kpdku.Dlm kegembiraan itu terselit juga rasa kecewa dan sedih kerana wajah Azmin dr td tidak kelihatan."Sya Azmin tak dtg ke?."Aku bertny dgn nada yg sgt kecewa."Erm tak tau la,mgkin lmbt skit kot."Sya cuba tenangkn aku yg tak tentu hala dr td persis cacing kepanasan.Apabila tiba masanya aku pergi,dia masih belum muncul. Mataku sudah berkaca kerana inilh peluang terakhir aku utk menatap wajah org yg aku syg.Dr jauh kelihatan Iz berlari-lari ank ke arah kami.Ketika itu aku berasa sedikit lega.Iz merupakan teman baik Azmin."Maaf aku lmbt,td ade mslh skit.Fat,Azmin kirim slm & dia mintak maaf sbb tak dpt dtg tp dia ada kirimkn sesuatu utk kau."Aku menyambut bungkusan dr Iz dgn senyuman yg kelat.
Tanpa disedari kini aku sudah berdiri di tmpt dimana aku menerima hadiah Azmin sblm meninggalkn tnh air.Ya kini aku sudah tiba di tanah tumpah darahku,Malaysia.Bru kini aku sedar sudah berjam-jam lamanya aku mengelamun sehingga tidak sedar bila masa aku turun dr kpl trbg."Aku tggu kau kat 'Airport' esk pkul 3 ptg okey.Aku tak sbr-sabar nk jmpe kau.Klau kau tak cam aku,kau cari je org yg pkai jam sama mcm kau."Aku tersnym sndri apabila teringatkn email kiriman Sya smlm.Dia mmg tak berubah,sama saja seperti dulu suka menceriakn hari-hari aku.Jam yg berada di pergelangan tgnku ini sama dgn apa yg ada di pergelangan tgn Sya,Hud dan Za.Wlaupn sdah bnyk kali bertukar ganti tetapi kami msih memilih utk memakai yg sama kerana ia tlah menjadi simbol persahabatan kami sjak dulu lg.Keluar saja dr Balai Pelepasan,aku tak nmpk pn Sya apatah la btg hidungnya.Aku merenung jam putih yg berada di tgnku,rupa-rupanya baru pkul 2.00 ptg."Pttla tak nmpk btg hidung,aku smpai awl rupanya.Nmpknya 1 jam kena tggu 'mak cik' ni smpai.Mcm manalh wajah-wajah mereka skrg ni."Aku jarang balik ke Malaysia akhir-akhir ini,jika balik pn tidak prnh jmpa dgn mereka kerana msing-masing sibuk dgn hal msing-masing.Aku pun mengeluarkn lap top kesayanganku utk menghilangkn kebosanan.Jari-jemariku lancar menaip sesuatu. "Bulanindahsummerkami.blogspot.com"itulh laman web yg selalu aku lawati selama aku berada di Australia.Itu sajalh cara utk melepaskn kerinduan kpd mereka.Blog ini jugalh yg menjadi saksi keakraban kami semua.Aku menatap gmbr-gmbr perkahwinan mereka semua di situ.Aku tersenyum sndri.Alangkah bgusnya jika aku berada di situ bersama-sama meraikn hari bahagia mereka.Sdg khusyuk aku menatap gmbr di skrin,tiba-tiba aku terdgr suara org menjerit memanggil namaku.Rupa-rupanya suara itu milik Sya dan Hud.Mereka yg dtg menjemputku pd hari itu.Kemudian mereka membawa aku pulang dan sepanjang perjalanan, kami berbual tanpa henti."Eh Za mana eh?Pttla dari td rasa mcm tak lengkap je kte nih."Aku menyoal mereka dgn pnuh tanda tanya."Za mungkin esk bru smpai sini.Dia pn dh jd doktor tau skrg ni and da ade ank pn.Skrg ni tggl ko sorang je yg tak de pape tau.Erm klau mengikut perjanjian kte dlu,kau kne denda ni."Ternyata mereka msih ingat akan perjanjian pelik itu."Oklh nk bg denda pe?Klau setakat belanja korang mkan tak de mslh.Bila-bila masa je!"Aku cepat-cepat menjwb sblm mereka mengarang ayat yg lbih pnjg utkku pd petang itu."Kitorang tak nak ko buat ape-ape cuma kitorang nk ko ikut kitorang pegi satu tmpat esk."Ternyata mereka sudah merancangkan sesuatu buatku.Disbbkn keluargaku kini menetap di Perak,jd aku mengambil keputusan utk tggl sementara di rmh Sya dan secara kebetulan suaminya bekerja di luar negeri ketika itu.
Mlm itu Hud juga bermlm di rmh Sya.Kami berbual sehingga lewat mlm.Aku begitu terkejut apabila mendpt tahu bhw Sya tlah berkahwin dgn jejaka yg tlah menjadi impiannya sjk zmn persekolahan lg.Dulu Sya selalu juga menceritakn kpdku tntg cinta pndg pertamanya itu.Hud pula sdg bahagia dgn suaminya yg juga merupakn kwn sekelasku satu ketika dulu."Sya,Azmin mcm mane eh skrg ni?''Sempat juga aku bertny kpd Sya tntg org yg prnh menjadi cinta hatiku satu ketika dulu.Tanpa sempat Sya menjwb pertanyaanku Hud yg dr td khusyuk menonton tv tiba-tiba mencelah."Woi begosip tak nk ajk aku.Ceritalah kat aku skali,nk tau gak."Hud mmg dr dlu suka bergosip."Mane ade gosip,ni Fat tny psl Min."Sya menjwb dgn tng."Min tu sape?Ade ke kwn2 kte name Min?"Entah kenapa mlm itu Hud menjadi 'blur'."La Azmin la syg oi!"Sya menjwb pertnyaan itu dgn sabar.Aku hny gelak melihat telatah mereka pd mlm itu.Keletihanku terubat apabila melihat telatah mereka yg msih kebudak-budakan wlaupn dlm kpl trbg td aku hny sempat terlelap beberapa jam saja.Hud nmpk saja seperti kebudak-budakn tapi sbnrnya dia seorg pakar bedah yg handal.Kata org jgn menilai sesuatu dr luarannya saja.Kata2 itulh yg aku pegang sejak dulu lg.Seperti yg tlh dirancangkn,esknya mereka membawa aku ke satu tmpt yg dirahsiakn. Mereka kata itu kejutan buatku.
Tibalh hari yg dinanti-nantikn.Rupa-rupanya mereka sudah merancang utk meraikn kepulanganku di sebuah restoran milik Sya dan pd saat itu jugalh bru aku tahu yg Sya mempunyai restoran sendiri.Restoran milik Sya sgt mewah.Mmg dr dulu Sya mempunyai cita-cita utk menjadi seorg chef dan tak sangka pula dia akn membuka restoran sendiri.Sya juga merupakn seorg chef yg terknl dan tlh mendpt gelaran chef no.1 di Malaysia.Aku pula tidak sabar menanti kedatangan Za yg dikatakn akn tiba sebentar lg.Sdg asyik berbual dgn teman-teman lain,tiba-tiba bunyi ekzos kereta yg sgt kuat telah mengalihkn perhatian kami.Aku terpegun apabila bunyi ekzos itu dtgnya dr kereta Mazda RX8 warna putih yg menjadi idamanku selama ini.Kereta itu berhenti betul-betul di hadapan restoran Sya.Jika tidak silap,hari ini restoran Sya hanya dibuka khas utk rakan-rakan terdkt shj.Ini bermakna, pemilik kereta idamanku itu merupakn slh seorg drpd rkn kami.Nafasku bagai terhenti tatkala melihat tubuh Azmin keluar dr kereta tersebut.Kemudian,dia memimpin seorg ank kecil msuk ke dlm restoran dan diiringi seorg wanita yg sgt cantik pd pndgnku.Ternyata anggapanku selama ini benar bahawa Azmin sudah memiliki keluarga sendiri.Tika itu sekelumit rasa menyesal hinggap di benakku ats tindakn ku dulu.Ank kecil yg comel itu mewarisi muka muka ibunya yg cntik dan putih gebu itu.Wajah wanita itu mengingatkn aku kpd seseorg tp ketika itu aku tak dpt berfikir siapakah seseorg itu.Wajah aku yg tadinya ceria kini berubah duka.Aku tak mahu mereka semua perasan akan perubahan itu,jadi aku meminta izin ke tandas sebentar wlaupn aku belum smpat bertegur sapa dgn Azmin.Waktu itu aku keliru dgn perasaan sendiri,tak tahu sepatutnya aku perlu gembira,sedih atau kecewa.Akhirnya aku kembali semula ke ruangan mkn dan berbuat seperti biasa shj.Belum sempat aku melabuhkn punggung, tiba-tiba "Lagu ini sy tujukn khas buat org yg sgt istimewa dlm hidup sy dr dulu,kini dan selamanya.Sy sggp menunggu dia wlaupn seribu thn lamanya kerana dia mmg tercipta utkku.Terimalh..khas buat Fat."Kedengaran sorakan drpd rkn-rkn yg disusuli dgn tepukan yg gemuruh dan aku dpt rasakan bhw berpuluh-puluh pasang mata memandang ke arahku ketika ini.Aku yg dr td terkaku di situ msih tidak percaya apa yg diucapkn oleh Azmin td.Sesungguhnya dia kini sdg menyanyikn lgu kegemaranku yg tlah memberi seribu makna kpdku.Semua org di dlm restoran itu senyap ketika dia mendendangkn lagu tersebut .Ternyata suara dia sgt merdu dan sesuai dgn lagu tersebut. Wanita yg bersama ank kecil itu hanya memandang dan tersenyum kpdku dan pada masa yg sama aku msih keliru dgn kejadian ini.Apa pula hubungan antara Azmin,ank kecil yg comel itu dan wanita yg dtg bersama-sama dgnnya td.Jika perempuan itu isterinya mengapa dia perlu berbuat seperti ini.Arrggghhhh persoalan-persoalan itu persis teka-teki tanpa jwpn buatku.
Selesai saja membuat persembahan,Azmin kembali menyertai kami dan duduk bertentangan dgnku.Ank kecil dan wanita itu pula duduk di sebelahnya.Mesra dia melayani kerenah budak itu. Mmg dr dulu dia amat suka melayan kanak-kanak.Kemudian,wanita itu membawa ank kecil itu mengambil mknn yg tlh disediakn.Jadi tinggal kami berdua sajalh di meja itu.Ketika itu jantungku bagai hendak rebah ke bumi.Aku tak pasti mana perginya Sya dan Hud di saat-saat genting seperti ini.Ini sajalh peluang keemasan utk menyelesaikn teka-teki yg msih berlegar-legar di dlm kotak fikiranku tetapi entah kenapa lidahku tiba-tiba kelu utk berkata-kata."Sape bdk comel tu,ank awk ke?"Aku sendiri tak pasti dr mana dtgnya kekuatan itu dan ia berlaku secara spontan."Ank?Fat ni buat lawak plak.Tu ank Za lah!"Jwbnya selamba."Hah!!!"Aku betul-betul terkejut dgn jwpn Azmin sebentar td.Ini bermakna perempuan itu Za,kwn baik aku!"Kwn baik sendiri pn tak knl..teruknya.."bentak hatiku.Za yg bru tiba hanya tersenyum.Dia sengaja membisu utk menguji samada aku msih ingat dia atau tak.Za betul-betul dh berubah,lain benar wajahnya kini."Pttlh mcm dh biasa tgk."Aku terus memeluk Za utk melepaskn rindu yg menebal dlm diri."Sbnrnya Azmin dh lama smpai sini td lps tu Sya yg srh dia pegi jemput Za kat rumah sbb cinta hati dia ada hal." Terang Sya yg bru muncul entah dari mana.
Kemudian mereka semua pergi meninggalkn aku dan Azmin di situ."Kenapa selama ni Azmin tak pernah nk balas ape-ape pn dr Fat?Sbb tu Fat ingat Azmin da lpe kat Fat!"Aku terus menyoal utk memuaskn hati."Masa tu Azmin pn tak tau kenapa maybe tgh frust kut,lps diorang semua explain bru Azmin boleh terima tp ape yg penting Azmin takkan pernah lupa kat Fat tau."Terangnya smbil tersnyum.
"Entah2 Fat yg lpe kat Azmin."Aku hanya tersenyum mendgr kata-kata itu lantas mengeluarkan loket berbentuk hati yg merupakn hadiah darinya utkku sblm aku berlps ke Australia dulu.Dia agk terkejut melihat loket itu msih di dlm simpananku.
Aku ingin engkau selalu..
Hadir dan temani aku..
Di setiap langkah yang meyakiniku..
Kau tercipta untukku..Sepanjang hidupku....
Ketika mendendangkn bait-bait lirik tersebut,dia menatap tepat ke dlm mataku.Aku terkesima sebentar tetapi aku mengerti apa mksdnya itu.Aku sgt gembira ketika itu dan baru aku mengerti inilah realiti kehidupan sebenar..ada suka,duka,derita,kegembiraan dan pengobanan. Tak kira apa pun yg paling penting kini aku bersyukur kerana dapat menimati kehidupan seindah ini dan berkesempatan untuk mengenali manusia yang digelar SAHABAT SEJATI. Sesungguhnya segala apa yang terjadi ada hikmah disebaliknya.

4 comments:

julieto diamo ! said...

seriously!...
i suke ini novella.!!!

Fatin Hanani said...

novella sape nih..??gile over ouh!!da la tah pape..hek3
note for sya:di sini sye ingin mengaku bhw tekaan anda kelmarin tentang novella ini agk benar.sorry ar tipu ko..hehe..segan ar nk ckp btol dpn2 kan..haha
dasyat ar ko dpt menilai penulisan org..hehe
persoalan tentang sape org tu..ops itu biarlah rahsia!!=)

aloy said...

i do think dis story was quite fascinating.
but the idea was too common.
get more idea from reading please..

julieto diamo ! said...

angah!
ini diilhamkan dari cerite sbnar.!

Post a Comment